Ulrich Hub

„O ósmej na Arce” Jak przemycić pingwinka na Arkę

przekład lila Morawińska-Lissewska
Reżyseria – Bogdan Nauka
Scenografia –Urszula Kubicz –Fik
Muzyka –Pavel Helebrant
Asystent reżysera- Sławomir Mozolewski
Konsultacje muzyczne Bogna Von Woedtke , Jacek Szreniawa ,Artur Nowak
Słowa piosenek Tadeusz Siwek

Aktorzy:
Dorota Fluder ,Sławomir Mozolewski ,Radosław Biniek, Sylwester Kuper ,Jacek Maksimowicz, Mariusz Czechowicz gościnnie

„O ósmej na Arce” to tekst współczesnego autora z Berlina, który odniósł już spory sukces. W Niemczech Ulrich Hub otrzymał za niego Deutscher Kinderhörspielpreis (nagrodę za słuchowisko dla dzieci) oraz Kinderliteraturpreis (nagrodę literacką za twórczość dla dzieci). We Francji wersję książkową uhonorowano Prix Tam-tam du Livre de Jeunesse (za książkę dla młodzieży) oraz Prix Sorcières 2009 (nagrodą stowarzyszenia księgarzy). Sztuka przetłumaczona niedawno na język polski stała się przebojem repertuarowym na naszych scenach.

Intrygująca historia opowiada o przygodach pingwinów oraz o ich wystawionej na poważną próbę przyjaźni, przede wszystkim jednak porusza w lekki, bardzo przystępny dla najmłodszych sposób istotne problemy filozoficzne. Bohaterowie spierają się o to, czy Bóg istnieje, a jeśli tak, to dlaczego go nie widać, czy jest sprawiedliwy, co jest dobre, a co złe, czy można zrobić komuś krzywdę i nie ponieść za to kary… Dyskurs ukazuje dziecięcą ciekawość świata ,odwagę w zadawaniu ważkich pytań, trafność spostrzeżeń na temat spraw najważniejszych.

Zaskakujące sytuacje, dobre tempo i mądry dowcip to niezaprzeczalne walory sztuki niemieckiego dramaturga, a błyskotliwe dialogi, świetnie przetłumaczone przez Lilę Mrowińską-Lissewską docenią nie tylko mali ale i duzi widzowie, którzy powinni obejrzeć spektakl choćby po to, by przekonać się, że z dzieckiem można i trzeba rozmawiać na poważne, dorosłe tematy.

Warstwę tekstową sztuki wzmacnia muzyka Pavla Helebranda. Fenomenalny jest blues pingwina wyśpiewany przez Sławomira Mozolewskiego. Inne utwory na długo pozostają w pamięci swą melodyjnością. Dodatkowo aktorzy na żywo grają na instrumentach. Tu świetnie spisał się akustyk Zdrojowego Teatru Animacji Mariusz Czechowicz, który dał pokaz kunsztu gry na saksofonie jako instrumentalista orkiestry Armii Zabawienia. Wszystko w barwnych kostiumach i plastycznej, a jednocześnie prostej scenografii Urszuli Kubicz-Fik.