Ładowanie Wydarzenia
To wydarzenie minęło.

W piątek 1 lipca rozpoczyna się Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga! Fundacja Dobrej Muzyki oraz Kościół Pokoju w Świdnicy po raz siódmy zapraszają na cykl letnich koncertów organowych, prezentujących organy dawnej świdnickiej firmy Schlag & Söhne. Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny!

W ramach tegorocznego organowego święta odbędą się trzy koncerty w Kościele Pokoju w Świdnicy w kolejne piątki: 1, 8 i 15 lipca. Podczas Festiwalu wystąpią uznani polscy muzycy: organiści — Zuzanna i Maciej Batorowie ze Świdnicy, Paweł Głowiński z Torunia i Zbigniew Gach ze Słupska, a także oboistka Magdalena Maniewska i klarnecista Tomasz Klepczyński z Gdańska. W ich wykonaniu będzie można usłyszeć muzykę kameralną i organową, w tym kompozycje klasyczne, romantyczne oraz improwizacje jazzowe.

Wybór organmistrza — Christiana Schlaga — na patrona Festiwalu to zjawisko rzadkie i wyjątkowe na tle innych polskich wydarzeń muzycznych. Wynika z tradycji organmistrzowskich Świdnicy, które sięgają końca XV wieku, a ich szczególny rozkwit przypadł na przełom XIX i XX w. za sprawą fabryki Christiana Schlaga. Założył on w 1869 roku w Świdnicy fabrykę organów piszczałkowych, która wyprodukowała ponad tysiąc instrumentów. Obecnie zachowanych jest około 700 na całym świecie (m.in. w Europie, Meksyku, RPA) — w samej Polsce przetrwało kilkadziesiąt.

Instrumenty świdnickiej fabryki odznaczają się bardzo miękkim brzmieniem, czym odróżniają się od innych dominujących ówcześnie firm (jak np. Sauer, Steinmeyer). Organy Kościoła Pokoju w Świdnicy w sposób szczególny umożliwiają wykonywanie muzyki klasycznej i dawnej, jak dzieła J.S. Bacha, a zarazem współczesnej, improwizowanej i niestandardowej, w tym także eksperymentalnej i jazzowej. Odwiedzających zadziwia blisko 4 000 piszczałek ułożonych w 62 głosy, m.in. skrzypce, wiolonczela, kontrabas, flet, róg, puzon, a także barokowe anioły grające na dwóch bębnach. To szerokie spektrum możliwości organów Schlaga z Kościoła Pokoju zaprezentują zaproszeni na Festiwal muzycy.

 

1.07.2022 PIĄTEK

17:00—18:00 Zwiedzanie organów Schlaga

Obowiązują bezpłatne zapisy na: https://forms.gle/SUTfaaDApWsohkyd6 Liczba miejsc ograniczona.

przewodnik: dr Maciej Bator

18:30—19:30  Koncert

Paweł Głowiński (Toruń) — organy

Tomasz Klepczyński (Gdańsk) — klarnety

w programie:

César Franck – III chorał h-moll – wyk. Pawł Głowiński (symfoniczne organy solo)
Improwizacja gregoriańska na temat sekwencji „Veni Sancte Spiritus”
Improwizacja gregoriańska na temat sekwecji „Dies Irae”
Tabulatura Jana z Lublina: „Dances et Estampies” – wyk. Pawł Głowiński (organy ołtarzowe solo)
Improwizacja gregoriańska na temat sekwencji „Lauda Sion Salvatorem”
Improwizacja gregoriańska na temat sekwencji „Victimae Paschali Laudes”

 

8.07.2022 PIĄTEK

17:00—18:00 Zwiedzanie organów Schlaga.

Obowiązują bezpłatne zapisy na: https://forms.gle/ujLUHqq6ho5q8iU5A Liczba miejsc ograniczona.

przewodnik: dr Maciej Bator

18:30—19:30 Koncert

Zbigniew Gach (Słupsk) — organy

Magdalena Maniewska (Gdańsk) — obój

w programie:

Georg Friedrich Händel — „Lascia chio pianga” — wyk. duo
Mikołaj z Krakowa — „Preambulum in F”
Johann Sebastian Bach — „Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645” — wyk. duo
Georg Friedrich Handel — „I know that my Redeemer liveth” (z Oratorium „Mesjasz”) — wyk. duo z obojem
Johann Sebastian Bach — „Adagio” BWV 249 — wyk. duo
Johann Sebastian Bach — Toccata i fuga d-moll „Dorycka” BWV 538
Alessandro Marcello — Koncert obojowy d-moll (cz. I Allegro, cz. II Adagio cz. III Presto) — wyk. duo
Siegfrid Karg-Elert — „La Nuit” z cyklu „Trois Impressions” op. 72

 

15.07.2022 PIĄTEK

18:30—19:30 Koncert 

Zuzanna i Maciej Batorowie (Świdnica) — organy

w programie:

Johann Ernst IV. Sachsen-Weimar (1696—1715) — „Concerto in C” (transkrypcja organowa J.S. Bach, BWV 595) — wyk. M. Bator
Chorał „Der tag der ist so freudenreich” BWV 605 (transkrypcja na dwoje organów Kościoła Pokoju) — wyk. Z. i M. Batorowie
Chorał „In dir ist Freude” BWV 615 — wyk. M. Bator
Georg Böhm(1661 — 1733) — Chorał „Vater unser im Himmelreich” — wyk. Z. Bator
Joseph-Ermend Bonnal (1880—1940) — „La Vallée du Béhorléguy, au matin” — wyk. M. Bator
Max Reger (1873 — 1916) — Toccata i fuga d-moll op. 59 nr 5,6 — wyk. Z. Bator
Nicolaus de Grigny (1672 — 1703) — „Ave Maris Stella” — wyk. Z. Bator
Zuzanna Bator (1986) „Radość” (prawykonanie) — wyk. Z. i M. Batorowie

www.fundacjadobrejmuzyki.pl

Dyrektor artystyczna Festiwalu: Zuzanna Bator
Organizatorzy: Fundacja Dobrej Muzyki i Kościół Pokoju w Świdnicy
Mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Mecenasi: Przyjaciele Dobrej Muzyki (regularni Darczyńcy Fundacji), Firma Szkoleniowo-Doradcza Anna Szywała, Metikam, Przedszkole Abracadabra, Hotel i Restauracja Preemier, Cukiernia Łukowa, Winnica Świdnicka, Pałac Gruszów, Manufaktura Wspomnień, Drukarnia Edytor, Palarnia Blend
Partnerzys: Gmina Miasto Świdnica, Starostwo Powiatowe w Świdnicy

Projekt „VII Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, oraz ze środków Gminy Miasta Świdnica i Starostwa Powiatowego w Świdnicy.

organy Kosciola Pokoju

fot. Bartek Barczyk 2021 / Fundacja Dobrej Muzyki