DOŁĄCZ NA FACEBOOKU

Niepowtarzalny klimat i nastrój formacji El Greco jest zasługą pięciu wszechstronnych, multistylistycznych instrumentalistów, poruszających się z łatwością po trudnym materiale muzycznym, w którym złożone struktury muzyczne mimo wszystko służą śpiewności melodii i jednocześnie stanowią wyzwanie dla muzyków.

Po raz pierwszy razem zagrali na zaproszenie Fundacji Kościelskich w 2006 roku; materiał  muzyczno-literacki, przygotowany przez lidera El Greco Joachima Mencla wykonywał wówczas z zespołem nieżyjący już dzisiaj basista Steve Logan. Przez kolejne lata El Greco usłyszeć można było miedzy innymi na Festiwalach: Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie, oraz Jazz Bez na Ukrainie. Jednocześnie wszyscy muzycy tworzący El Greco tworzyli samodzielne projekty (m. innymi Mencel z Bradem Terrym, Nigelem Kennedym, Dino Saluzzi, Dave Liebmanem, Lee Konitzem, Ewą Bem, Januszem Muniakiem; DJ Krime z Agą Zaryan, Jarosławem Śmietaną, Stevem Loganem; Andrzej Święs z Soundcheck, Kwartetem Nagórskiego, Zbigniewem Namysłowskim, Kubą Stankiewiczem Trio; Harry Tanschek z Richardem Galliano, Halem Creek, Chico Freemanem, Bob’em Brookmayer’em, i wreszcie Jorgos Skolias z zespołami „’Osjan”, „Tie Break”, „Pick Up”, „Free Cooperation”, Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Nikosem Touliatosem, Bronisławem Dużym, Zbigniewem Namysłowskim, Krzysztofem Knittlem).

Joachim Mencel: „Mam szczęście pracować z wybitnymi talentami. Projekt, który razem tworzymy to nie tylko zabawa konwencją, ale i wyzwanie dla każdego muzyka. U nas wiązanie różnych stylów odbywa się na znacznie głębszym poziomie, na poziomie organicznym. Lubimy eksperymenty więc np. na podkładzie klasycznego rytmu drum’n’bass wprowadzamy nowoczesną jazzową strukturę harmoniczną (Reading Gaol), czy też ukladamy rytm R&B w skomplikowane, nietypowe dla tego gatunku, niesymetryczne metrum 7/4 (Sen). Wszystko jest tak pomyślane, by mimo wszystko uzyskać śpiewność melodii, ważną dla słuchacza.”

El Greco wciąż eksperymentuje – szuka nowych i niełatwych form, które służą następnie żywej improwizacji, będącej karkołomnym, ale twórczym zadaniem.

Joachim Mencel: „W naszym zespole zawsze jest coś inaczej niż zwykle; na przykład rolą DJ-a nie jest, jak to zwykle bywa układanie beatów lecz improwizacja samplami akustycznych instrumentamów np. saksofonu lub trąbki i układanie z tych sampli improwizowanych melodii solówek. Za beaty w tym zespole odpowiedzialna jest z kolei żywa sekcja rytmiczna, a nie elektroniczne drum machines. Nie boimy się melodii, akcentujemy wręcz ten element, może tak na przekór  wszechobecnej w dzisiejszej kulturze monotonii melodycznej?”

To bezkompromisowe podejście do materiału i nie uciekanie przed trudnościami, jakie niesie ze sobą ich złożona muzyka zauważają nie tylko odbiorcy ale i recenzenci:

Tomasz Handzlik – Gazeta Wyborcza (…)”nie od dziś Mencel łączy w swych kompozycjach elementy jazzu i jazzowej improwizacji z brzmieniami muzyki klubowej oraz world music. I robi to kapitalnie. W „El Greco” style mieszają się ze sobą w sposób niemal naturalny – płynnie, bez żadnej nachalności, jakby jeden był wynikiem drugiego. Spora w tym zresztą zasługa towarzyszących liderowi artystów. Całość zabrzmiała genialnie.”

Niewątpliwie bogactwo formy muzycznej uwypuklają wybitni muzycy, tworzący El Greco:
Jorgos Skolias –  śpiew
Joachim Mencel –  organy Hammonda, Rhodes, fortepian,
Dj Krime – gramofony
Andrzej Święs –  kontrabas, gitara basowa
Harry Tanschek –  perkusja