„Pewnego razu Giuseppe Verdi spacerując po parku usłyszał katarynkę, która wygrywała melodię z opery „Rigoletto” w dość szybkim tempie. Kompozytor podszedł do kataryniarza i powiedział, Żeby trochę wolniej kręcił korbką katarynki. Następnego dnia Verdi przechodząc koło tego samego kataryniarza, ujrzał na katarynce kartkę z napisem: Uczeń mistrza Verdiego.”
Rok 2013 jest szczególnym dla świata opery. Obchodzona jest bowiem 200. rocznica urodzin jednego z najsłynniejszych kompozytorów wszechczasów – Giuseppe Verdiego. To właśnie z kompozycji tego wyjątkowego Włocha nuci się na całym świecie toast „Libiamo”, arię Księcia Mantui „La donna è mobile”, słynny chór niewolników „Va pensiero”. Verdi pisał przystępnie, wyraziście, a przede wszystkim oddając prawdę historyczną i absolutną uczuciowość w swoich postaciach operowych. Jego ówcześnie prezentowane dzieła wywoływały niebywałe reakcje patriotyczne. Nie bez powodu właśnie został okrzyknięty po przez swoich rodaków bohaterem narodowym.
Program Gali „VIVA VERDI!” na który złożyły się arie i duety pochodzące z najsłynniejszych oper włoskiego mistrza: Traviata, Rigoletto, Joanna d’Arc, Aida, Makbet, i in., został wzbogacony o kompozycje innych znakomitych włoskich kompozytorów, a także przesławne pieśni neapolitańskie, którymi najwięksi tenorzy podbijali sceny operowe świata. Nie zabrakło także muzycznych niespodzianek we włoskim stylu. To będzie z pewnością wyjątkowy wieczór, który pozwoli przenieść się słuchaczom do słonecznej Italii.
Wykonawcami koncertu będą znakomici artyści związani z wrocławską sceną muzyczną: Anna Lichorowicz – sopran, solistka Opery Wrocławskiej, uznana wykonawczyni oper G. Verdiego, Tomasz Maleszewski – tenor, solista Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, stale związany z Wrocławskimi Kameralistami, Katarzyna Neugebauer – fortepian, jedna z najlepszych pianistek młodego pokolenia, zaś całość poprowadzi Maciej Michałkowski – wrocławski dziennikarz i krytyk muzyczny.
Zapraszamy Państwa na wspólne odkrycie muzycznych rarytasów – na styl włoski!
ANNA LICHOROWICZ – sopran
Sopran. Urodzona w Krakowie. Absolwentka wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Dyplom z wynikiem celującym uzyskała w klasie prof. Barbary Niewiadomskiej. Laureatka grand prix na konkursie operowym Festiwalu Oper Oder Spree Międzynarodowych Kursów Wokalnych w Beeskow k. Berlina (2004). Stypendystka Vice-Prezydenta Brandenburgii Jörga Schönbohma. Jeszcze jako studentka gościła na festiwalach operowych dla młodych wykonawców: Oper Oder Spree w Niemczech oraz I Giorni della Lirica we Włoszech, podczas których śpiewała partie: Konstancji w „Uprowadzeniu z seraju” W.A. Mozarta, Amora w „Orfeuszu i Eurydyce” Ch. W. Glucka oraz Adiny w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego.Debiutowała na II roku studiów, wykonując jednocześnie partię sopranową z oratorium Stworzenie świata J. Haydna na scenie Filharmonii Krakowskiej, jak również kreując swoją pierwszą rolę operową:
Madame Herz w singspielu „Dyrektor teatru” W. A. Mozarta. Główne role wykonywała także w projektach scenicznych krakowskiej Akademii Muzycznej, śpiewając na scenie Opery i Operetki w Krakowie. Występowała w Krakowskiej Operze Kameralnej: w spektaklu „La festa teatrale” podczas festiwalu „Ars Cameralis” oraz w partii tytułowej z opery „Zaide” W. A. Mozarta. Jest solistką Opery Wrocławskiej. Zadebiutowała podczas I Festiwalu Polskiej Opery Współczesnej w roku 2008 – partią Roksany w operze „Król Roger” K. Szymanowskiego. Następnie wzięła udział w superwidowisku „Skrzypek na dachu” J. Bocka w Hali Stulecia we Wrocławiu (2008). Dla wielkiej widowni zaśpiewała również podczas premiery megawidowiska „Turandot” G. Puccininiego na wrocławskim Stadionie Olimpijskim (2010), zaprezentowała się wtedy partią Liu, za którą zdobyła
uznanie krytyki polskiej i zagranicznej. Kolejnym sukcesem okazał się udział w premierze
megawidowiska operowego „Kniaź Igor” Aleksandra Borodina (rola księżnej Jarosławny) we wrocławskiej Hali Stulecia w listopadzie 2011 roku. Znaczącym osiągnięciem w karierze sopranistki była rola Joanny d`Arc w premierze opery „Joanna d`Arc” G. Verdiego, która została wystawiona po raz pierwszy w Polsce. Zdobyła wtedy bardzo pochlebną krytykę, a następnie pod batutą dyr. Ewy Michnik nagrała wraz z zespołem Opery Wrocławskiej płytę audio z całościowym wykonaniem dzieła. Na scenie opery występuje w rolach: Cesarzowej z Kobiety bez cienia R. Straussa, Violetty z „Traviaty” G. Verdiego, Mimi z „Cyganerii” G.Pucciniego, Joanny z „Giovanny d`Arco” G. Verdiego,
Rozalindy z „Zemsty nietoperza” J. Straussa, Giulietty z „Opowieści Hoffmanna” J. Offenbacha, Flory z „Chopina” G. Oreficego, Siostry Paskaliny z „Legend o Maryi” B.Martinu, roli tytułowej z „Hagith” K. Szymanowskiego, Roksany z „Króla Rogera” K. Szymanowskiego. W grudniu 2012 wykreowała rolę Neddy w operze R. Leoncavallego „Pajace” zyskując niezwykle przychylny aplauz publiczności. W kwietniu tego roku wykonała tytułową partię w premierowym spektaklu „Traviaty”. Koncertowała także w filharmoniach: krakowskiej, rzeszowskiej, częstochowskiej i wrocławskiej.
TOMASZ MALESZEWSKI – tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu Wydziału Wokalnego o specjalizacji operowej w klasie śpiewu solowego prof. Eugeniusza Sąsiadka, a także Wydziału Edukacji Muzycznej w klasie dyrygentury chóralnej prof. Zofii Urbanyi – Krasnodębskiej. Kształcił się pod kierunkiem prof. Carol Richardson-Smith – wykładowcy śpiewu w Hochschule fuer Musik und Theater w Hannoverze, a następnie u Jolanty Żmurko-Kurzak i wybitnego bułgarskiego tenora Kałudiego Kałudowa. Jest finalistą i półfinalistą kilku konkursów wokalnych w Polsce i za granicą.
Jest solistą zespołu śpiewaków Wrocławskich Kameralistów Cantores Minores Wratislavienses. Stale współpracuje ze Schleswig-Holstein Musik Festival oraz Filharmonią w Bambergu w Niemczech. Stypendysta Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury.
W swoim repertuarze operowym posiada następujące partie: Bastien – W.A. Mozart – Bastien und Bastienne, Dyrektor teatru – W.A. Mozart – Dyrektor teatru, Monostatos – W. A. Mozart – Czarodziejski Flet, Jaś – E. Humperdinck – Jaś i Małgosia, Florville – G. Rossini – Il Signor Bruschino, Gehrardo –
G. Puccini – Gianni Schicci, Almaviva – G . Rossini – Cyrulik Sewilski, Damazy – St. Moniuszko – Straszny Dwór, Don Curzio – W.A. Mozart – Wesele Figara.
Jest również odtwórcą dzieł oratoryjnych i kantatowych: G.F. Haendel: Mesjasz, Samson, Dixit Dominus , Te Deum , La Resurrezione M.A. Charpentier: Te Deum G.G. Gorczycki: Completorium J. Haydn: Stworzenie świata , Pory roku, Cäcilienmesse W.A. Mozart: Requiem d-moll , Msza koronacyjna , Msza F-dur C. Franck: Msza A-dur J. Elsner: Magnificat, Nieszpory, Msza F-dur, Msza koronacyjna C-dur A. Dvorak: Msza D-dur F. Mendelssohn-Bartholdy: Eliasz.
Występował na takich festiwalach muzycznych jak: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Maj z Muzyką Dawną, Gaude Mater.
Koncertuje nie tylko w Polsce ale również i za granicą, dotychczas śpiewał w takich krajach jak: Austria, Niemcy, Włochy, Grecja, Hiszpania, Węgry, Czechy, Słowacja, Białoruś, Litwa, Mołdawia, Rumunia, Luxemburg, Turcja, Słowenia, Rosja, Japonia, Singapur. W październiku 2012 roku artysta wziął udział w wykonaniu Carmina Burana w Szanghaju i Pekinie w ramach trasy koncertowej Schleswig-Holstein Music Festival.
Uczestniczył w seminariach i kursach wokalnych prowadzonych przez następujących pedagogów: Piotra Kusiewicza, Bogdana Makala, Eugeniusza Sąsiadka, Piotra Łykowskiego, Ingrid Kremling, Carol Richardson – Smith, Teresę Żylis-Gara, Kaludiego Kaludowa. Swój warsztat wokalny szkolił także u wybitnej polskiej śpiewaczki operowej – Jolanty Żmurko-Kurzak.
KATARZYNA NEUGEBAUER – fortepian
Urodziła się w 1980 r. w Poznaniu, tam też z wyróżnieniem ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. M. Karłowicza w klasie fortepianu; jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie od 2007 r. jest zatrudniona jako pianista-akompaniator. Finalistka konkursów ogólnopolskich, a także laureatka VI nagrody Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów w Warszawie.
Jako solistka występowała pod batutą m.in.: Jacka Kasprzyka, Antoniego Wita oraz Adama Klocka, z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Wrocławskiej, Poznańskiej oraz Kaliskiej. Od 15 roku życia występuje jako akompaniator na konkursach wokalnych i instrumentalnych; obecnie działa głównie na polu kameralistyki, koncertując przede wszystkim ze śpiewakami na scenach Polski i Europy. Zainteresowanie muzyką współczesną zaowocowało licznymi prawykonaniami utworów młodych kompozytorów wrocławskich, które były prezentowane na festiwalach takich jak m.in. Eurosilesia, Gwiazdy Promują czy Musik Unter Zeit w Münster.
Wraz ze skrzypkiem Bartoszem Bokunem tworzy zespół Duo 4U, którego debiutancka płyta ukazała się w maju 2009 r. Dokonała nagrań dla Radia Poznań. Z Chórem Filharmonii Wrocławskiej dokonała nagrania płyty CD z twórczością i pod dyrekcją Boba Chilcotta.
W polu jej szczególnych zainteresowań znajduje się muzyka operowa i duże formy symfoniczne. Z powodzeniem bierze udział jako akompaniatorka w wielu prestiżowych konkursach wokalnych i stale współpracuje z wybitnymi śpiewakami operowymi i dyrygentami.
MACIEJ MICHAŁKOWSKI – prowadzenie
Dziennikarz, krytyk muzyczny, konferansjer.
Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu w klasie gitary klasycznej i fortepianu. Autor ponad 120 recenzji i artykułów z najważniejszych premier operowych, festiwali muzycznych i koncertów odbywających się w Polsce i za granicą. Zwycięzca konkursu na najlepszą recenzję, zorganizowanego przez Operę Wrocławską w 2007 roku. Publikował w dwutygodniku „Ruch Muzyczny” i ogólnopolskim wortalu internetowym „Dziennik Teatralny”. Stale związany jest z dwumiesięcznikiem „Twoja Muza” i miesięcznikiem „Muzyka 21”. Z początkiem sezonu artystycznego 2012/2013 jest akredytowanym polskim dziennikarzem muzycznym w mediolańskiej La Scali. W październiku 2012 roku założył impresariat artystyczny, którego nadrzędnym celem jest promocja wybitnych polskich śpiewaków operowych, a także zapraszanie do kraju największych sław wokalistyki światowej i organizacja warsztatów, kursów oraz koncertów operowych. W polu jego szczególnych zainteresowań znajduje się muzyka symfoniczna epoki romantyzmu, opera okresu baroku i XIX wieku.
/p
em