FORUM  skierowane jest przede wszystkim do mniejszych grup teatralnych działających na prowincji – przede wszystkim z terenu Dolnego Śląska. Przegląd otwarty jest dla wszystkich teatrów, zarówno amatorskich i zawodowych, jak również całego nurtu awangardowego, o ile cechuje je świeży i odważny opis rzeczywistości. W ciągu poprzednich lat na forum prezentowały swoje spektakle m.in. Cieszyńskie Studio Teatralne, Teatr Ecce Homo z Kielc, Zakład Krawiecki z Wrocławia, Terminus A Quo z Nowej Soli i Teatr Krzyk z Maszewa.

Nie konkursowy charakter spektaklu oraz organizowane dyskusje, mają tworzyć klimat przede wszystkim twórczej wymiany poglądów pomiędzy publicznością a samymi teatrami – nie tylko na tematy stricte teatralne, ale również związane z problemami, które poruszają spektakle.

W czasie festiwalu funkcjonuje specjalna gazetka, która na bieżąco pozwala opisywać wrażenie ze spektakli.

PIĄTEK – 10 lutego

18.00 „USUWANIE ALEJANDRY” – Teatr „Hesperyd” z Chełma
„Usuwanie Alejandry” to druga praca Edwarda Gramonta na utworach argentyńskiej poetki Alejandry Pizarnik. Jest coś szczególnego w słowach, które twórczo wypełniły się jako poezja i proza tej niezwykłej i tragicznej poetki. To, co napisało się w fizycznej postawie aktorów dla których tekst jest tylko dopełnieniem przejmującego aktu czułej wrażliwości i wszechobecnego niepokoju. Alejandra szuka siebie, i nie może znaleźć, pogłębia się kryzys. Jej przyjaciele, duchy opiekuńcze próbują odnaleźć drogę, sens życia, ale ona błądzi, wpada coraz głębiej w czeluść pokręconych, pogmatwanych sytuacji, które ją przerastają i przerażają. Taka była Alejandra Pizarnik i taka została na nowo poczęta, wciąż odradzając się w nowych sytuacjach na scenie. Spektakl firmowany jest przez Teatry „Hesperydy” i „Terminus A Quo”.

18.45 „KRÓTKI MONOLOG Z KOTEM  W TLE” – Joanna Baranowska, Barbara Elmanowska
Monodram tragikomiczny o bólu po rozpadzie ledwo napoczętego związku, obsesji, byciu kobietą, która przymierza „męskość”, żeby dopowiedzieć sobie pewne rejony siebie. Metaliteracka opowieść poetki i pisarki, która – jak pisała Hildegarda z Bingen – jest pierwszą siłą życiową, a jednocześnie czynnikiem, który – zwłaszcza w pierwszej fazie – destabilizuje ludzką tożsamość. Spektakl w konwencji wieczoru autorskiego, który staje się przede wszystkim pułapką, a jego hermetyczność zaczyna wymuszać zwierzenie.  Barbara Elmanowska za „Krótki monolog z kotem w tle” otrzymała I nagrodę w konkursie „sztuka teatralna”, realizowanym w ramach projektu Alchemia teatralna

19.30 „POTWÓR” – Teatr „Terminus A Quo” z Nowej Soli
Spektakl oparty jest na tekście szwajcarskiej autorki współczesnej Emanuelle Delle Piane. Polska premiera w wykonaniu TAQ miała miejsce 10 grudnia 2016 roku w Teatrze 8 Dnia w Poznaniu w obecności autorki w ramach VI Ofensywy Teatralnej – Edycja: Szwajcaria. Występują Karolina Leszczyńska i Patrycja Ciążyńska oraz w epizodzie Edward Gramont. „Potwór” to spektakl o dwóch identycznych siostrach syjamskich, Marie i Line – a może jedna to dziewczynka imieniem Marilyne? Mówią o swojej matce. Mówią, co chciałyby jej powiedzieć. „Dlaczego mnie nie kochasz, mamo?” „Co jest ze mną nie tak, co ci we mnie nie pasuje?” „Dlaczego w twoich oczach nigdy nie jestem piękna?” „I dlaczego w moich oczach życie nigdy nie jest piękne?” By uwolnić się spod wpływu rodzicielki, decydują się wygarnąć jej wszystko. Nie chcą już, by ciążyło na nich to spojrzenie, nie chcą już dźwigać ciężaru przeszłości, cierpienia, opuszczenia, krytyki, okrucieństwa i wreszcie – wyrzutu, że istnieją.

A2_TRANSFORMACJE-17_v4A