

X FESTIWAL SCHLAGA: prawykonanie „Efektu Motyla” Mateusza Ryczka
10 października 2025 godz.18:30 - 20:00
| wstęp wolny10 października 2025 roku, godz. 18:30, Kościół Pokoju w Świdnicy
Fundacja Dobrej Muzyki i Narodowa Orkiestra Dęta z siedzibą w Lubinie zapraszają na niezwykłe wydarzenie w ramach jubileuszowej, dziesiątej edycji Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga. W piątek, 10 października 2025 roku, o godz. 18:30 w Kościele Pokoju w Świdnicy odbędzie się prawykonanie nowej kompozycji Mateusza Ryczka „Efekt Motyla”.
Następnego dnia, w sobotę 11 października o godzinie 19:00 w kościele Matki Bożej Częstochowskiej w Lubinie będzie można usłyszeć tę kompozycję ponownie!
Wstęp na koncerty jest bezpłatny!
Utwór został zamówiony specjalnie na tę okazję przez Fundację Dobrej Muzyki i niemal stu Darczyńców, którzy wsparli jego powstanie w ramach zbiórki crowdfundingowej. „Efekt Motyla” przeznaczony jest na pozytyw, organy i orkiestrę dętą, a jego czas trwania to około 30 minut.
Prezeska Fundacji, Zuzanna Bator, podkreśla:
„Jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga wymaga szczególnej oprawy, szczególnej formy świętowania. A jak świętować w Fundacji Dobrej Muzyki – to tylko muzyką. Dlatego złożyliśmy zamówienie u Mateusza Ryczka na całkowicie nowy utwór, dedykowany symfonicznym organom w Kościele Pokoju, małym organom nastolnym oraz Orkiestrze Dętej. Dzięki wsparciu wielu wspaniałych osób udało się to sfinansować i już 10 października odbędzie się prawykonanie „Efektu Motyla”. Bardzo cieszę się, że wykonawcą nowej kompozycji będzie ceniona Narodowa Orkiestra Dęta z siedzibą w Lubinie, a ja wraz z moim mężem będziemy mieli zaszczyt wystąpić w roli solistów u jej boku.”
Narodowa Orkiestra Dęta powstała w 2019 roku. Jej siedziba oraz sala prób mieszczą się w zabytkowych budynkach na Wzgórzu Zamkowym w Lubinie.
Głównym celem działalności Orkiestry jest popularyzacja muzyki poprzez organizację wydarzeń artystycznych – koncertów orkiestrowych, kameralnych oraz festiwali. Instytucja promuje również wysokie standardy wykonawcze, dzieli się wiedzą i umiejętnościami, przyczyniając się do podnoszenia poziomu artystycznego środowiska muzycznego w Polsce.
Czym jest “Efekt Motyla”?
Mateusz Ryczek, wrocławski wybitny kompozytor młodego pokolenia, tak opisuje swoje dzieło:
„Trzepot skrzydeł motyla może wywołać huragan na innym kontynencie” – to luźna parafraza słów Edwarda Lorenza, odkrywcy efektu motyla w naukach przyrodniczych. Kompozycja przeznaczona jest na orkiestrę dętą oraz dwa instrumenty solowe: organy i pozytyw. Wykonawcy zostaną rozmieszczeni przestrzennie: organy i większa część orkiestry na chórze Kościoła Pokoju, a pozytyw i kwartet instrumentów dętych (flet, rożek angielski, klarnet basowy, fagot) – wśród publiczności. Silny kontrast między tymi dwoma zespołami, z udziałem solistów Zuzanny Bator i Macieja Batora, naturalnie rodzi konflikt i zróżnicowanie barwowe oraz brzmieniowe. To właśnie fundament inspiracji tytułowego „Efektu Motyla” – chciałbym, aby subtelne brzmienie pozytywu wywoływało reakcję potężnych organów symfonicznych i orkiestry.
Festiwal Schlaga – jubileusz dziesięciolecia
Fundacja Dobrej Muzyki od 2016 roku organizuje Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga, przywracając pamięć o świdnickiej firmie Schlag i Synowie – jednej z najsłynniejszych firm organmistrzowskich przełomu XIX i XX wieku. W tym czasie wyprodukowała ona ponad tysiąc wysokiej klasy instrumentów, które do dziś rozbrzmiewają w Europie, Meksyku czy RPA. W samej Polsce zachowało się ich kilkadziesiąt, w tym symfoniczne organy w Kościele Pokoju w Świdnicy z 1909 roku.
Festiwal jest okazją do wysłuchania ambitnego, rzadko wykonywanego repertuaru organowego w interpretacjach wybitnych organistów z Polski i zagranicy, a tegoroczna edycja – jubileuszowa – nabiera wyjątkowej rangi dzięki prawykonaniu dzieła Mateusza Ryczka.
„Efekt Motyla” to opowieść dźwiękiem o wielości zjawisk, które mogą narodzić się z najmniejszego impulsu – jednej nuty czy jednego oddechu. To także przykład, jak wspólne zaangażowanie melomanów i społeczności lokalnej może przyczynić się do powstania zupełnie nowego dzieła sztuki.