Salon Poezji „Przychodzimy i odchodzimy”

Strona główna/Teatr/Salon Poezji „Przychodzimy i odchodzimy”

Salon Poezji „Przychodzimy i odchodzimy”

Świdnicki Ośrodek Kultury 11 marca zaprasza na Salon Poezji Przychodzimy i odchodzimy.
W świat poezji Tadeusza Śliwiaka wprowadzą nas, śpiewając i recytując, aktorzy Teatru im. Juliusza Słowackiego:
 Ewelina Przybyła i Rafał Sadowski.
Muzyka: Halina Jarczyk – skrzypce, Jacek Bylica – fortepian.

Tadeusz Śliwiak (ur. 23 stycznia 1928 we Lwowie, zm. 3 grudnia 1994 w Krakowie) – poeta, tłumacz, autor książek dla dzieci, aktor, dziennikarz, członek Związku Literatów Polskich. Od 1948 roku związany z Krakowem. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Aktorskiej (obecnie Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej) w Krakowie (1948-1953), gdzie studiował ze Zbigniewem Cybulskim, Bogumiłem Kobielą, Leszkiem Herdegenem, Kaliną Jędrusik. Już w czasie studiów pracował jako aktor w Teatrze Rapsodycznym (1949-50), a następnie w Teatrze Poezji. W latach 1953-1960 był aktorem Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. W 1960 roku wycofał się z życia aktorskiego, ale nie zerwał z teatrem – pełnił funkcję kierownika literackiego w Teatrze Rozmaitości (1960-1963).
Z grupą poetów i plastyków utworzył i redagował magazyn literacko-artystyczny „Zebra” w latach (1956-1958). Od 1952 roku był związany z „Życiem Literackim”, zaś od 1967 r. prowadził w „Życiu Literackim” dział poezji. Był także redaktorem naczelnym „Magazynu Kulturalnego” (1975-1984). Współzałożyciel i członek krakowskiej grupy literackiej Barbarus (1967-1972). Od 1977 r. współpracował z Grupą Poetów i Malarzy Łazienki. Członek Konfraterni Poetów. Członek ZLP od 1953 roku i nowego ZLP od 1984 roku. Od 1985 roku był członkiem Zarządu Głównego. Jako autor debiutował w 1947 r. wierszem Chaim we wrocławskim Słowie Polskim. Pierwszy tomik poetycki Drogi i ulice ogłosił w 1954 roku. Rok wcześniej opublikował poemat o Mikołaju Koperniku pt. Astrolabium z jodłowego drzewa. Jego utwory poetyckie drukowano w prasie literackiej w kraju i za granicą. Napisał wiele utworów i książek dla dzieci. Jest autorem wielu polskich piosenek, w tym takich szlagierów jak Krakowska kwiaciarka i Kocaraba oraz piosenek poetyckich (np. Niebieski młyn śpiewany przez Marka Grechutę i „Skaldów”). Był związany z Piwnicą pod Baranami, (jest autorem słynnej piwnicznej pieśni Ta nasza młodość).

Ewelina Przybyła, absolwentka PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Za rolę w spektaklu dyplomowym Dyplom z Kosmosu (reż. Ewa Kaim) została wyróżniona na 32. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Laureatka wielu festiwali muzycznych, m.in.: 35. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (Nagroda Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – zaproszenie na Chanson Festival w Kolonii), 49. Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie (III nagroda) oraz 6. edycji Festiwalu ku pamięci Andrzeja Zauchy Serca Bicie (I miejsce oraz nagroda publiczności). Obecnie jest aktorką Teatru im. Juliusza Słowackiego, w którym debiutowała rolą w spektaklu Bracia Dalcz i S-ka T. Dołęgi Mostowicza (reż. Wojciech Kościelniak), można ją oglądać także w Ziemi Obiecanej W. S. Reymonta (reż. Wojciech Kościelniak) oraz Pinokiu C. Collodiego (reż. Jarosław Kilian).Gościnnie występuje również na deskach Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu. Szerokiej publiczności znana jest z udziału w hicie muzycznym Voice of Poland 7, gdzie występowała w drużynie Marii Sadowskiej.

Rafał Sadowski, absolwent PWST w Krakowie. Zagrał w Klątwie Stanisława Wyspiańskiego (reż. Anna Polony) – spektakl dyplomowy. W swoim dorobku ma role w filmie Katyń (reż. Andrzej Wajda), a także w serialach Stacyjka, Czas honoru, Teraz albo nigdy. Od 2008 roku jest w zespole Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, gdzie zagrał w spektaklach: Tango Piazzolla Anny Burzyńskiej (reż. Józef Opalski), Chory z urojenia Moliera (reż. Giovanni Pamiglione), Ja, Feuerbach Tankreda Dorsta (reż. Krzysztof Orzechowski), Malavita. Ballada o mafii wg scenariusza Anny Burzyńskiej (reż. Paweł Szumiec), Czarnoksiężnik z krainy Oz (reż. Jarosław Kilian), Ziemia obiecana (reż. Wojciech Kościelniak), Obcy /L’Étranger/ (reż. Anna Smolar), Maskarada (reż. Nikołaj Kolada). Wystąpi również w spektaklu Arszenik i stare koronki w reżyserii Krzysztofa Babickiego.

Halina Jarczyk, skrzypaczka, kierownik muzyczny Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, z którym związana jest zawodowo od 1973 roku. Przygotowała oprawę muzyczną i wokalną wielu spektakli muzycznych, ostatnio do takich przedstawień jak: Pinokio wg C. Collodiego (reż. Jarosław Kilian), Bracia Dalcz i S-ka wg T. Dołęgi-Mostowicza (reż. Wojciech Kościelniak), Ziemia obiecana wg W. S. Reymonta (reż. Wojciech Kościelniak). Przez 25 lat współpracowała z Teatrem STU (m.in. przy przedstawieniach: Exodus, Sennik polski, Pacjenci, Król Ubu, Pan Twardowski). W 1992 roku rozpoczęła współpracę z Janem Kantym Pawluśkiewiczem jako dyrektor artystyczny m.in. Nieszporów Ludźmierskich (do słów L. A. Moczulskiego) i Harf Papuszy. Występowała z Markiem Grechutą w zespole Anawa. Obecnie często koncertuje z Leopoldem Kozłowskim. Posiadaczka trzech złotych płyt. Została odznaczona Srebrnym Medalem Gloria Artis – Zasłużony Kulturze.

Jacek Bylica, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w  Bielsku-Białej. Studiował w  Akademii Muzycznej w  Krakowie w  klasach fortepianu prof. L. Stefańskiego oraz prof. J. Łukowicza. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich m.in. w Dusznikach Zdroju w klasie W. Mierżanowa i J. Łukowicza, w Pradze u I. Klansky’ego i w Feldkirch u W. Shatski’ego. W 1983 roku brał udział w VIII Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi gdzie zdobył I miejsce wspólnie z A. Dobberem w  kategorii duetów kameralnych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Krakowie. W obrębie zainteresowań muzycznych znajduje się głównie wykonawstwo muzyki kameralnej oraz muzyki teatralnej i  rozrywkowej. Od wielu lat współpracuje z krakowskim teatrem im. J. Słowackiego, biorąc udział w  realizacjach spektakli muzycznych. Współpracował z  wieloma wybitnymi wykonawcami m.in. był członkiem legendarnego zespołu Ewy Demarczyk. Od wielu lat jest członkiem zespołu Tango–Bridge, który w  różnych konfiguracjach wykonuje klasyczne tango argentyńskie oraz Tango–Nuevo. Jako solista i kameralista brał udział w koncertach w kraju, a także w USA, Kanadzie, Izraelu oraz większości krajów Europy. Nagrywa radia i telewizji. Przez wiele lat pracował jako pedagog w szkołach muzycznych w Tarnowie i Krakowie

2018-03-07T15:09:26+01:0011 marca, 2018|Teatr|