Jeden z najlepszych młodych trębaczy jazzowych, a zarazem ceniony kompozytor Piotr Damasiewicz, laureat nagrody akademii fonograficznej FRYDERYK (debiut roku 2013 w kategorii muzyka jazzowa) wystąpi 5 lipca w Świdnickiej Katedrze i 6 lipca w Kościele Uniwersyteckim we Wrocławiu. Muzyk zagra w duecie z organistą Maciejem Batorem, organizatorem Festiwalu.
W tym roku chcieliśmy rozszerzyć formułę festiwalu o koncerty z pogranicza klasycznej muzyki organowej i współczesnej muzyki improwizowanej. Stąd pomysł, by zaprosić Piotra Damasiewicza, człowieka otwartego na eksperymenty. Rzadko mamy okazję grać z osobami związanymi ze sceną jazzową. Muzyki Piotra nie da się jednak zaszufladkować, nie mieści się ani w kategorii „jazz” ani „klasyka”. Mamy nadzieję, że te koncerty pozostaną w pamięci słuchaczy jako coś niezwykłego, przekraczającego granice stylów i gatunków – mówi Zuzanna Bator, dyrektor artystyczny Festiwalu Organowego Chorda Auxit.
Koncerty z udziałem Piotra Damasiewicza inaugurują Międzynarodowy Festiwal Organowy Chorda Auxit, który odbywać się będzie w dwóch niezwykłych dolnośląskich świątyniach – w świdnickiej Katedrze oraz w Kościele Uniwersyteckim we Wrocławiu. Na następnych koncertach usłyszymy {oh!} Orkiestrę Historyczną z Katowic, mezzosopranistki: Magdalenę Kulig i Marcjannę Myrlak oraz organistów: Floriana Knüpfera, Leydi Katheryne Ramirez Lopez i Zuzannę Bator. Na koniec festiwalu z dwoma recitalami organowymi wystąpi gość specjalny – profesor Bernhard Haas, wykładowca Musikhochschule w Stuttgarcie i Monachium. Będzie to prawdziwe wydarzenie dla wielbicieli muzyki organowej – w Polsce rzadko występują organiści tej klasy.
Piotr Damasiewicz, wrocławianin. Studiował na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Bydgoszczy i Katowicach. Kompozytor, trębacz, aktywista, założyciel muzycznej asocjacji „Music According To Art” (MATA), prezentującej artystów poszukujących alternatywnych rozwiązań w sztuce (ImproGrafic, VeNN Circle). Oprócz muzyków MATA skupia także ludzi ze świata sztuk plastycznych i wizualnych, otwartych na dialog. Jednym z ważniejszych wydarzeń Piotra Damasiewicza była prezentacja własnych utworów (First Exit) w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, gdzie wszedł w interakcje z „Pojęciokształtami” Stanisława Dróżdża, eksperymentując z przestrzenią i formą. Współpracował także ze środowiskami wrocławskiej i katowickiej ASP, współtworząc różnego rodzaju projekty multimedialne.
W swojej twórczości, w zależności od specyfiki danego projektu, sięga zarówno do języka hard-bopu, jazzu modalnego, kieruje się również w stronę idei free-jazzowych i tradycji europejskiej muzyki klasycznej, a także sięga po osiągnięcia muzyki najnowszej, w tym europejskiej muzyki improwizowanej.
Damasiewicz prezentuje swoją twórczość w takich projektach jak Damas Ensemble Power of the Horns – zespół z podwojoną sekcją rytmiczną i (co najmniej) pięcioma instrumentami dętymi oraz Piotr Damasiewicz Quartet Mnemotaksja, a także w tych, które współtworzy: First Exit i Escape Art Quintet. Jest członkiem JazzPlaysEurope – muzycznej platformy prezentującej muzyków i kompozytorów z sześciu krajów: Francji, Belgii, Niemiec, Holandii, Słowacji oraz Polski.
Artysta jest laureatem II nagrody w kategorii tematów jazzowych w konkursie im. Krzysztofa Komedy oraz nagrody kulturalnej „Warto” przyznawanej przez Gazetę Wyborczą. Piotr Damasiewicz będzie reprezentować Polskę w Take Five Europe w 2013 roku. W tym roku otrzymał nagrodę akademii fonograficznej FRYDERYK (debiut roku 2013 w kategorii muzyka jazzowa).
Maciej Bator urodził się w Kłodzku w 1984 roku. W latach 1997–2004 był organistą kłodzkiego kościoła klasztornego pw. MB Różańcowej. Uczęszczał do szkoły muzycznej II stopnia w Wałbrzychu, gdzie przez sześć lat pobierał lekcje gry na fortepianie, teorii muzyki oraz organów (klasa Marka Mikonowicza). Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa prof. Andrzeja Chorosińskiego) oraz Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie (klasa Jona Laukvika). Był stypendystą programu Erasmus w roku akademickim 2005/2006 w Conservatoire de Musique de Geneve (klasa Vincenta Thévenaza). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich pedagogów jak: Julian Gembalski, Edgar Krapp, Olivier Latry, Ludger Lohmann, Wolfgang Zerer, Bine-Katrine Bryndorf, Luca Basilio Ricossa, Jacques van Oortmerssen, William Porter. Zdobywca nagród i wyróżnień na konkursach organowych w Legnicy (2002, III miejsce) i Rumii (2004, wyróżnienie). Występował jako solista i akompaniator w Polsce, Czechach, Szwecji, Niemczech, Francji i Szwajcarii. Obecnie mieszka w Świdnicy – jest wykładowcą Diecezjalnego Studium Organistowskiego (gra organowa, teoria, kontrapunkt, organoznawstwo) oraz rzeczoznawcą organowym. Razem z żoną Zuzanną organizuje koncerty organowe – letnie i adwentowe Festiwale Organowe oraz comiesięczne Charytatywne Koncerty Organowe w Katedrze Świdnickiej (wydarzenie towarzyszące Świdnickiej Giełdzie Staroci). Jest ojcem dwumiesięcznego Bernarda.
Plan koncertów :
Międzynarodowy festiwal organowy Chorda Auxit
Katedra Świdnicka, Kościół p.w. Najświętszego Imienia Jezus we Wrocławiu
5.07.2013, godz. 19.00 (piątek), Katedra Świdnicka
6.07.2013, godz. 19.00 (sobota), Kościół Uniwersytecki we Wrocławiu
Maciej Bator (Świdnica) – organy, Piotr Damasiewicz (Wrocław) – trąbka
(Muzyka organowa, improwizowana muzyka na trąbkę i organy, muzyka współczesna)
12.07.2013, godz. 19.00 (piątek), Katedra Świdnicka
Zuzanna Bator (Świdnica) – organy, Marcjanna Myrlak (Wrocław) – mezzosopran
(XX-wieczna muzyka organowa i wokalna)
13.07.2013, godz. 19.00 (sobota), Kościół Uniwersytecki we Wrocławiu
Magdalena Kulig (Kłodzko) – mezzosopran, {oh!} Orkiestra Historyczna (Katowice)
(Barokowe arie i concerti grossi)
19.07.2013, godz. 19.00 (piątek), Katedra Świdnicka
20.07.2013, godz. 19.00 (sobota), Kościół Uniwersytecki we Wrocławiu
Leydi Katheryne Ramirez Lopez (Kolumbia) organy + Florian Knüpfer (Niemcy) organy
(barokowa i romantyczna muzyka organowa)
26.07.2013, godz. 19.00 (piątek), Katedra Świdnicka
27.07.2013, godz. 19.00 (sobota), Kościół Uniwersytecki we Wrocławiu
Prof. Bernhard Haas (Stuttgart, Niemcy) – organy
(romantyczna i współczesna muzyka organowa)
Mecenat Festiwalu: Fundacja Polska Miedź, Firma Szkoleniowo-Doradcza Anna Szywała
Organizacja: Fundacja Wspierania Kultury Muzycznej Chorda Auxit – Maciej Bator, Świdnicki Ośrodek Kultury, ks. Piotr Śliwka, ks. Andrzej Małachowski
Dyrektor artystyczny Festiwalu – Zuzanna Bator
Sponsorzy: Hotel Piast – Roman, Klub Rotary Wrocław, Prof. Marek Ziętek.
Patronat honorowy: Biskup Świdnicki, Prezydent Świdnicy, Wojewoda Dolnośląski
Patronat medialny: Wiadomości Świdnickie, Gość Niedzielny, Radio Wrocław
WSTĘP WOLNY! SERDECZNIE ZAPRASZAMY!