Festiwal Teatru Otwartego to świdnickie letnie święto teatru, którego przewodnią ideą jest budowanie przestrzeni wspólnego spotkania i swobodnego, sprzyjającego kreatywności, klimatu wymiany kulturalnej – stąd też impreza ma charakter niekonkursowy. Jej ambicją jest prezentacja oraz powiązanie w sposób otwarty i dynamiczny różnych form teatralnej ekspresji (od wiodących prym przedstawień ulicznych, przez spektakle sceniczne, happeningi plastyczne, pokazy warsztatowe, performance, po dyskusje o teatrze).

Festiwal organizowany jest w Świdnicy, zawsze w lipcu, od 1998. Od początku jego istotą było pokazywanie występów najciekawszych zespołów polskich uzupełnianych o pokazy artystów zagranicznych. Z roku na rok organizatorzy starają się poszerzać i różnicować ofertę w taki sposób, by zaskakiwać widza coraz nowymi pomysłami i konwencjami. Impreza stała się kulturalno–turystyczną atrakcją regionu, co przekłada się na rosnącą liczbę widzów, a co za tym idzie – zwiększającą się stale liczbę przedstawień.

Zapraszamy na tegoroczną, XXII już, edycję festiwalu (Świdnica, 5—7 lipca 2019), podczas której pokażemy wyraziste, pełne ekspresji, wigoru teatralnego i żywego ognia widowiska.

FESTIWAL TEATRU OTWARTEGO — PROGRAM

 

PIĄTEK —  5 lipca

Godz. 16.00—19.00 „Ale Heca” Strefa zabawy, Rynek — dziedziniec pod Wieżą Ratuszową (plac c)

Ale Heca! to sprawdzony organizator imprez dla dzieci w całej Polsce. Od 2008 roku zdobył zaufanie wielu cenionych firm, placówek i klientów indywidualnych. Tworzą go wyjątkowi i kreatywni animatorzy, osoby na co dzień pracujące z dziećmi w różnorodnych placówkach i organizacjach. Zapraszamy dzieci wraz z rodzicami do zabawy maxi grami oraz ogromnymi bańkami mydlanymi.

Godz. 17.00 „L’Estrada” Teatr na Walizkach, Rynek (plac a)

Teatr Na Walizkach powstał w 2005 roku. Założony został przez trójkę aktorów: Annę Went, Łukasza Jędrzejczaka oraz Olega Yemceva – rosyjskiego komika i mima. Na przestrzeni minionych lat teatr współpracował z wieloma aktorami z różnych części świata, co wpłynęło znacznie na ukształtowanie się stylu jego przedstawień. Są zrozumiałe dla każdego odbiorcy niezależnie od wieku i narodowości. W Świdnicy odbędzie premiera nowego spektaklu TNW, którego tytuł nawiązuje do klasyki światowego kina — filmu Federico Felliniego „La Strada”. To symboliczny ukłon w kierunku wielkiego reżysera, którego twórczość korzeniami sięgała cyrku i teatru ulicznego. „L’Estrada” jest także bezpośrednim i alegorycznym odniesieniem charakteryzującym miejsce, w którym dzieje się tytułowa estrada czyli na ulicy. „L’Estrada” naszego teatru to niebanalna kompilacja etiud estradowych wkomponowanych w pejzaż miasta. Podczas spektaklu pojawią się postacie rodem z variété, z tv show, z cyrku osobliwości oraz z pobliskiego sklepu, którego nazwy nie ujawnimy. Pojawi się połykacz balonów, magik, żongler-monocyklista, mim, który nic nie powie (choćby go nawet przypiekać ogniem). Będzie tam też balet, hula hop, znikanie osób (w tym także ich portfeli) oraz najmniejszy człowiek na świecie. Cokolwiek się zdarzy będziecie o tym długo pamiętać. Wszystko okraszone olbrzymią dawką humoru oraz improwizacji charakteryzującą działania naszego teatru ulicznego.

Godz. 18.00 „Morskie opowieści” Teatr Łata, Rynek (plac b)

Założycielami Teatru Łata są Wioletta i Sławomir Dadej – twórcy niezależni, z teatrem związani od lat 90-tych. Twórczość Teatru Łata zanurzona jest w nurcie teatru fizycznego rzadko spotykanym w przestrzeni sztuki dla dziecka. Spektakle wyróżnia więc wyrazisty ruch, ekspresja i narracja prowadzona bez pomocy słów. Twórcom zależy aby otworzyć wyobraźnię dzieci i pokazać , że istnieje fascynująca przestrzeń dźwięku , obrazu i ruchu która niejednokrotnie mówi więcej niż wiele słów. „Morskie opowieści” to spektakl grany w sali i w plenerze, utrzymany w konwencji teatru ruchu, o lekkiej formie z wyraźnymi odniesieniami do slapsticku rodem z niemego kina. Opowiada on historię pary bohaterów, którzy nie mogąc zaciągnąć się na żaden okręt postanawiają wziąć los we własne ręce i zbudować statek, na którym wyruszą w rejs. Jak to bywa na morskich szlakach – czekać ich tam będzie mnóstwo przygód. Nasi bohaterowie stoczą bitwę morską, będą musieli walczyć z żywiołem podczas burzy, stanąć oko w oko z groźną ośmiornicą aż wylądują na pozornie bezludnej wyspie…

Godz. 19.00 „W drodze między snem a jawąTeatr „Zielona Gęś” DDSW, sala teatralna Świdnickiego Ośrodka Kultury (Rynek 44)

Seniorzy z Teatru „Zielona Gęś” z Domu Dziennego Senior-Wigor w Świdnicy po raz kolejny stają na scenie, by poruszać serca widzów i dzielić się swoją historią. Scenariusz rodził się scena po scenie w wyniku grupowych ćwiczeń, improwizacji i obserwacji. Reżyserką, scenarzystką oraz opiekunką grupy jest Monika Masłowska, której od lat pomagają Elżbieta Wilk — aktorka i Poruszycielka oraz Jolanta Rosińska, która zajmuje się kostiumami. Technicznego wsparcie udziela grupie Krzysztof Cerk oraz Mariusz Kamecki. Historia „W drodze między snem a jawą” jest pozornie bardzo znajoma — samotność i pustka, która zostaje po odejściu bliskiej osoby i pamięć kochania, która budzi do życia i daje siłę, by wyruszyć raz jeszcze w poszukiwaniu sensu i miłości. Czy, gdy jesteśmy starsi jeszcze możliwe? Gdzie jej szukać? Czy marzenia mogą spełnić się w realnym świecie?

Godz. 20.00 „W piwnicy Ducha Gór” Teatr Czerwona Walizka, Rynek — dziedziniec pod Wieżą Ratuszową (plac c)

Teatr Czerwona Walizka jest tworem w stanie nieustającego przeobrażenia. Organizacją działającą na styku dziedzin teatru, organizacji imprez, animacji społecznej i arteterapii. Ogromna część działalności Czerwonej Walizki to produkcja spektakli teatralnych — głównie w nurcie teatru dla dzieci, teatru ulicznego, ale też sięgającego do środków wyrazu teatru alternatywnego. Czerwona Walizka nie stroni od wszelkiego rodzaju przedsięwzięć — bywa na festiwalach, w domach kultury, na targach, wernisażach, świętach wsi, miast i miasteczek w kraju i za granicą. W spektaklu  „W piwnicy Ducha Gór” bohaterowie schodzą do domowych podziemi — a tam, wśród zapachu stęchlizny i plątaniny pajęczyn i kożucha kurzu wyłaniają się stare, zapomniane przedmioty po babci. Przedmioty przywołują historie… Czy w czasach smartfonów i tabletów dawne historie coś znaczą? Z mroków piwnicy wydobyte, pokryte patyną, niedorzeczne, fantastyczne opowieści o władcy Karkonoszy wielu imion, którego, jak łatwo się domyślić, w dobie globalizacji można spotkać wszędzie. A bywa on złośliwy, wredny, łaskawy i figlarny — zależnie od swojego widzimisię.

Godz. 21.30 „Fin Amor” Teatr Ewolucji Cienia , Rynek (plac a)

Teatr Ewolucji Cienia jest stosunkowo młody na rynku teatralnym, jednak jego liderzy to osoby o wieloletnim doświadczeniu. Sławomir Dadej był aktorem i współtwórcą sukcesów Teatru Biuro Podróży w latach 1992-2003; Wioletta Dadej z teatrem związana była od 1991 (w latach 1996—1997 uczestniczyła w projekcie „Pieśń Kozła”). Teatr Ewolucji Cienia jest więc syntezą doświadczenia, jakie wnieśli ze sobą liderzy i najstarsi członkowie zespołu oraz energii i młodzieńczego entuzjazmu jaki wnieśli ze sobą młodsi członkowie grupy. Ich spektakle charakteryzuje swoista poetyka obrazu, ilustracyjna muzyka i dzianie się w sferze międzyludzkiej przy użyciu minimum rekwizytów i scenografii.  „Fin Amor” to spektakl kostiumowy, który w warstwie fabularnej opowiada historię miłości Jego i Jej — bliżej nieokreślonych postaci, żyjących w dobie średniowiecza, wywodzących się z wyższych warstw społecznych. Mamy więc Ją — damę i Jego — rycerza , który musi przejść określoną drogę aby zasłużyć na względy swej wybranki serca. Spektakl ukazuje drogę powstawania uczucia z punktu widzenia mężczyzny. Śledzimy więc historię bohaterów od irracjonalnego, pierwszego impulsu przez trudną drogę sprostania kodeksowi rycerskiemu, walkę z pokusami aż do zwieńczenia trudów i wyrzeczeń.

 

SOBOTA — 6 lipca

Godz. 16.00—19.00 „Ale Heca” Strefa zabawy, Rynek — dziedziniec pod Wieżą Ratuszową (plac c)

Godz. 17.00 „Bazar” Klaun Rufi Rafi, Rynek (plac a)

Klaun Rufi Rafi to alter ego Rafała Biesiady, performera, animatora kultury i pedagoga zaangażowanego w wiele projektów artystycznych oraz społeczno-kulturalnych. W przedstawieniu „Bazar” Klaun ciągnąc cały swój dobytek na wózku przystaje, by sprzedać swoje rupiecie. Sprzedać rupiecie czy zabawić spotkanych ludzi? Nieokrzesany klaun-handlarz inicjuje kontakt z uczestnikami wydarzenia, rozbawia i wzrusza małych i dużych. Raz proponuje usługi taxi, raz wentyluje swoją ręczną klimatyzacją, a innym razem chce zostać przytulanką. Jak to bywało na jarmarkach, z całego tego wesołego kramu wyłania się nieoczekiwanie przedstawienie pełne komicznych sytuacji, slapstickowych gagów i chwil wzruszenia.

Godz. 18.00 „Koty 3” Teatr Gry i Ludzie, Rynek (plac b)

Teatr Gry i Ludzie powstał w 1997. Repertuar teatru stanowią przedstawienia plenerowe, realizacje sceniczne oraz spektakle dla dzieci. Od początku istnienia Teatr Gry i Ludzie jest zespołem podróżującym, występującym na scenach krajowych i zagranicznych. Scena Teatru mieści się w zabytkowym budynku dawnego dworca kolejowego w Katowicach-Dąbrówce Małej. Miały tu miejsce premiery wszystkich spektakli dla dzieci w ramach stałego repertuaru, czyli prezentowane w każdy weekend od września do kwietnia Podwieczorki Teatralne, a także przedstawienia dla dorosłych. „Koty Trzy” to wesoły i bardzo kolorowy interaktywny spektakl dla najmłodszych dzieci (dzieci w wieku przedszkolnym). W kocim świecie wcale nie jest zwyczajnie i nudno. Pazurek, Chrupek i Kitka to naprawdę niezłe gagatki i dlatego przydarzają się im całkiem śmieszne i „wybuchowe” historie. Kto jest ciekawy co stanie się z armatą dziadka pirata, albo czy możliwe jest złapanie chmurki w locie i czy to na pewno kotek wypił mleczko i ogonkiem stłukł jajeczko musi to zobaczyć. Kociaki są niesforne i dowcipne, rozśpiewane i roztańczone, choć czasem z ich muzykowania wychodzi „kocia muzyka”.

Godz.19.00 „O psie podróżniku” Teatr Bajka, Rynek — dziedziniec pod Wieżą Ratuszową (plac c)

Teatr Bajka działa od 15 lat, to autorskie przedsięwzięcie Bożeny Oleszkiewicz — aktorki, lalkarki, piosenkarki i animatorki kultury. Tworzony jest przez aktorów związanych na co dzień z Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, a w swojej działalności koncentruje się na spektaklach dla młodszego widza. Stawia głównie na ożywczą moc martwych przedmiotów. Odwołuje się do dziecięcej wyobraźni i kreatywności. W „O psie podróżniku” dziewczyna z gitarą i jej wesoły, niesforny Pies Łomot  podróżują po świecie przeżywając różne przygody. Te najciekawsze opowie sam Pies, a jego towarzyszka zainscenizuje to wszystko widzom. Stara walizka i podróżny plecak to kopalnia różnych, ciekawych przedmiotów z których można wyczarować gadające muchy, a podróżna gitara zamieni się w nieznajomą panią. Do zabawy na scenę zapraszane są też dzieci, refrenem przewodnim jest piosenka śpiewana przez całą widownię.

Godz. 19.30 otwarcie wystawy Jana Kantego Pawluśkiewicza, Galeria Fotografii, Rynek 43

Jan Kanty Pawluśkiewicz jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej i rozrywkowej w Polsce. Karierę artystyczną rozpoczął w 1966 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu Anawa, który z czasem przerodził się w zespół muzyczny z wokalistą Markiem Grechutą. Obecnie rozwija sztukę żel-art, której jest twórcą. Technika ta polega na wypełnianiu obrazów pojedynczymi kropkami żelowymi. Jego prace dotychczas poza Polską były prezentowane na wystawach w Brukseli, Słowacji, na Węgrzech i we Włoszech. Mieszka w Krakowie.

Godz. 20.00 spotkanie autorskie z Janem Kantym Pawluśkiewiczem, sala teatralna Świdnickiego Ośrodka Kultury (Rynek 44)

Godz. 21.30 „Wiśniowy sad” Lwowski Teatr Woskresinnia, Rynek (plac a)

Lwowski Teatr Woskresinnia powstał we Lwowie w 1990 roku na fali przeobrażeń społecznych po odzyskaniu przez Ukrainę niepodległości w wyniku porozumienia młodych aktorów z różnych miast Ukrainy, którzy pod wodzą doświadczonego twórcy Jarosława Fedoryszyna (absolwenta reżyserii Instytutu Teatralnego w Charkowie i moskiewskiego GITIS) postanowili stworzyć nową scenę. Teatr bardzo szybko podbił serca lwowskiej publiczności prezentując dotąd nieznane publiczności dzieła światowej dramaturgii. Krok po kroku, wypracowywano własną, charakterystyczną formułę sceniczną, łączącą tradycyjne psychologiczne aktorstwo z nowatorską formą plastyczną. W 2010 roku w dowód uznania osiągnięć artystycznych Ministerstwo Kultury Ukrainy nadało Teatrowi wysoce prestiżowy status Teatru Akademickiego. „Wiśniowy sad” to jedno z najważniejszych dzieł Antoniego Czechowa przetłumaczone na język teatru ulicznego. Przeniesione na scenę plenerową ze szczudłami , ruchomymi konstrukcjami, żywym ogniem i efektami specjalnymi. Czy w ten sposób można opowiedzieć historię wielkiego klasyka rosyjskiej literatury? Teatr Woskresinnia swoją realizacją dowodzi, że najbardziej znane scenariusze mogą być uniwersalne. Dzięki mistrzowskiemu operowaniu obrazem, intrygującej scenografii czy wysokim walorom sztuki aktorskiej, dzieło zyskało nowy wymiar.

 

NIEDZIELA — 7 lipca

Godz. 16.00—19.00 „Ale Heca” Strefa zabawy, Rynek — dziedziniec pod Wieżą Ratuszową (plac c)

Godz. 17.00 „Kamienny” Krakowski Teatr Uliczny Scena Kalejdoskop, Rynek (plac a)

Krakowski Teatr Uliczny „Scena Kalejdoskop” założony został w 1999 r. przez Piotra Kulczyka. Obecnie jest prowadzony przez niego i Edytę Szotę-Kulczyk. To teatr niezależny, dzięki temu działający bez żadnych ograniczeń. Nieskrępowana wizja dała podwaliny do stworzenia oryginalnej przestrzeni artystycznej. Teatr Scena Kalejdoskop zajmuje się realizacją widowisk (spektakle plenerowe, uliczne, kostiumowe) oraz happeningów. „Kamienny” to widowisko familijne, narracja o romantycznym bohaterze osadzona w pejzażu popularnych bieszczadzkich legend i zapomnianych już bajań. Widz wraz z aktorami wkracza do magicznej krainy gór Bieszczadów. Regionu, w którym niezwykłe legendy, tajemnicze wierzenia i fantastyczne opowieści przeplatają się z rzeczywistością utkaną wśród iście bajkowych krajobrazów. Główny bohater to młodzieniec, który zakochuje się bez reszty w pięknej Dobromile, a ona odwzajemnia mu się równie silnym uczuciem. Zakochani postanawiają postawić dom i założyć rodzinę. Jednak, jak to bywa w życiu, idylla nie trwa długo…

Godz. 18.00 „Swinging Charleston” Teatr Nikoli, Rynek (plac b)

Teatr Nikoli funkcjonuje w Polsce od 1992. Uczestniczy zarówno w festiwalach krajowych, jak i zagranicznych. Prowadzi warsztaty teatralne na terenie całego kraju i poza jego granicami. W 2013 roku Teatr oraz jego założyciel Mikołaj Wiepriew zostali uhonorowani odznaką Honoris Gratia miasta Krakowa za całokształt działalności. Spektakl „Swinging Charleston” poprzez formę kabaretową w groteskowy sposób pokazuje czasy prohibicji, czasy pięknych kobiet i mężczyzn nie bojących się ryzyka, gdzie życie upływa przy dźwiękach charlestona, a w powietrzu unosi się zapach palonych cygar. Kabaretowe lata 20. to czasy, kiedy po ulicach jeździły stylowe samochody, w powietrzu słychać było świst wystrzelonych kul, a pełne pasji tango opróżniało nawet najlepiej strzeżone kieszenie. Lejący się alkohol rozkręcał sytuacje, a szalejące procenty rozbijały z trzaskiem pędzące samochody. Lekka forma przekazu bogata w elementy cyrkowe, akrobatyczne i taniec, daje w spektaklu pełny obraz tamtych czasów.

Godz.19.00 „Czerwony Kapturek — bajka samograjka”, Teatr Bajka, Rynek — dziedziniec pod Wieżą Ratuszową (plac c)

Klasyczna historia „Czerwonego Kapturka” wg Jana Brzechwy opowiedziana zostanie poprzez lalki stolikowe.  Sceną jest stół, który najpierw jest domkiem dziewczynki, potem lasem, by w finale stać się babcinym łóżkiem. Wilk w kabaretowy, prześmiewczy sposób próbuje zwrócić na siebie uwagę dzieci. Tradycyjnie już w Teatrze Bajka są też wesołe piosenki śpiewane z humorem i wraz z publicznością.

Godz. 20.00 „Ukryte” Teatr Hom, sala teatralna Świdnickiego Ośrodka Kultury (Rynek 44)

Teatr HoM to projekt integrujący artystów eksplorujących różne formy teatralne, performance, muzyczne i ich wypadkowe. Inicjatorem przedsięwzięcia jest aktor i reżyser teatru pantomimy Jakub Kabus. Patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Teatr Mały w Tychach, Miejskie Centrum Kultury w Tychach oraz Stowarzyszenie Śląskie Zakłady Sztuki. „Ukryte” to miejsce do którego ucieka człowiek przed nudą i frustracją dnia codziennego. Chłopiec w nim zamknięty, ma tam swoją kolekcję lalek. Jednak gdy nie patrzy, emocje które przyniósł do ich ukrytego, nakręcanego świata, rodzą ich własne małe błahostki, miłostki… i tragedie. Ten pantomimiczny spektakl inspirowany jest twórczością Tima Burtona.

Godz. 21.30 „Przystanek Klaunada” Kijowski Teatr Uliczny „Highlights” i Teatr „Lvivki”  ze Lwowa, Rynek (plac a)

Teatr „Lvivki”  z Lwowa tworzą profesjonalni aktorzy, akrobaci, żonglerzy,  absolwenci  lwowskiego  studia cyrkowego. Teatr Uliczny „Highlights” z Kijowa założony został w 1993 roku przez profesjonalnych aktorów teatru Młodego Widza w Kijowie. Do roku 2003 pracował jako Kijowski Teatr Eksperymentalny na Akademii Mogilańskiej w Kijowie, realizując spektakle z klasycznego i współczesnego repertuaru światowego. Zespół Anatolia Pietrowa rozpoczął też produkcję spektakli plenerowych, które łączą ekspresję aktorską z tańcem i elementami o charakterze wizualnym. Spektakl „Przystanek Klaunada” inspirowany sztuką teatru i cyrku  przygotowany został  w ramach polsko – ukraińskiego projektu kulturalnego realizowanego przez krakowski  VISART. Estetyka  przedstawienia sięga do  praźródeł klaunady, mającej swój początek w  starożytnym  Egipcie, ale także zawiera  elementy  nowego cyrku posługującego się tańcem , muzyką, teatrem, pantomimą, a nawet sportem.  W spektaklu  pełnym magii, cyrkowych sztuczek, ekwilibrystycznych popisów, a także akrobatyki i gimnastyki artystycznej oraz  tańców  na  szczudłach artyści przedstawiają komediowe sceny pozwalające na dobrą zabawę i interakcję z publicznością.

Impreza towarzysząca:

Godz. 16.00 Familijne warsztaty plastyczno-teatralne „Żywioły w teatrze czyli mnóstwo zabawy”, Galeria Fotografii (Rynek 44) — zapisy do  3 lipca: h.szymanska@sok.com.pl

 

plac a — wejście do biur ŚOK przy słupie ogłoszeniowym

plac b — wejście główne do Teatru

plac c — dziedziniec pod Wieżą Ratuszową