Mateusz Pakuła (1983) – dramatopisarz, dramaturg, reżyser. Absolwent AST (PWST) w Krakowie. Laureat Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (Smutki tropików) oraz trzykrotny finalista tego Konkursu. Wielokrotny finalista Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i laureat 19 edycji tego Konkursu (Mój niepokój ma przy sobie broń). Finalista „Talentów Trójki” 2013, nominowany do nagrody TVP Kultura „Gwarancje Kultury” 2010. Stypendysta Ministra Kultury (Stypendium „Młoda Polska” 2014) oraz Miasta Krakowa (Stypendium Artystyczne 2010 w kategorii literatura). Wydał pięć książek z dramatami: Wieloryb The Globe (2016), zbiórPanoptikos (2015), dyptyk Na końcu łańcucha (2012) ), Kowboj Parówka i trzy inne sztuki (2012) oraz Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych (2010).
Ostatnie realizacje to m.in.: Pluton p-brane (reż. M. Pakuła) w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, Wieloryb The Globe (reż. E. Rysova) w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatrze Starym w Lublinie (za tę realizację wraz z pozostałymi twórcami spektaklu otrzymał Nagrodę Specjalną miesięcznika Teatr), W ogień! (reż. W. Klemm) w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, Kowboj Parówka (reż. W. Loga-Skarczewski), Smutki tropików (reż. P. Świątek) w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, Lordy oraz Twardy gnat, martwy świat (reż. E. Rysova) w Teatrze Żeromskiego w Kielcach.
Jako dramaturg i autor adaptacji współtworzył m.in. takie spektakle jak: Paw królowej (reż. P. Świątek) czy Dwanaście stacji (reż. E. Rysova) w Starym Teatrze w Krakowie, Szczęśliwe dni/Komedia/Ostatnia taśma Krappa, Dżuma, Rękopis znaleziony w Saragossie, Sen nocy letniej (reż. P. Świątek) w Teatrze Kochanowskiego w Opolu, Wroniec (reż. J. Peszek) we Wrocławskim Teatrze Lalek, Beniowski, król Madagaskaru (reż. P. Świątek) w Teatrze IMKA w Warszawie, Bolesław Śmiały oraz Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną (reż. P. Świątek) w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, czy Konformista 2029 (reż. B.Szydłowski) w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie.
W ostatnim czasie zajmuje się również reżyserią słuchowisk teatralnych (Lord Kantor, Pawi tren, Kowboj Parówka, Jungle People, Samiec Alf), w 2017 roku otrzymał nagrodę za debiut reżyserski w Teatrze Polskiego Radia.
Projekt Alchemia teatralna dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury