Jeśli prawdziwym powodem napisania poematu „Bal w Operze” był sprzeciw Tuwima wobec rodzącego się w latach trzydziestych faszyzmu, to naszym, Alchemii, impulsem do wybrania tego tekstu jest wpisana w ten pamflet niezgoda na zezwierzęcenie obecnego świata, pełnego pogoni za władzą, pieniądzem, seksem czy kiczowatością.

Dla teatru doskonałym materiałem jest zestawianie obok siebie nastroju wysokiego z niskim, patosu z trywialnością, a tak się dzieje we wszystkich jedenastu częściach tego poematu z 1936 roku. Całość utworu nie jest możliwa dla Alchemików do wystawienia, dlatego też skupiono się na wybranych fragmentach, które zawierają w sobie określoną muzyczność, ton błazenady, żartu i obrazy całkowicie fantastyczne, z pogranicza snu.

Świat groteski, absurdu, wyrazistości przekazu, pełen inwektyw, potocyzmów, makaronizmów utrzymanej w konwencji nieustannej zabawy i tytułowego balu jest świetnym materiałem do pracy warsztatowej dla ekspertów od dźwięku (Strycharski) ruchu (Dajewski) i techniki aktorskiej (Chrząstowski).

 

Pierwszy pokaz – 20.06.2018

 

Projekt Alchemia teatralna dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kulturyministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego logo